Czym objawia się łuszczyca i jak ją zdiagnozować?

Łuszczyca to choroba autoimmunologiczna, w której duże znaczenie ma podłoże genetyczne. Jest przewlekłą chorobą zapalną, w której przebiegu występują okresy remisji i zaostrzeń. Łuszczyca może także współistnieć z innymi zaburzeniami ogólnoustrojowymi np. cukrzycą, nadciśnieniem tętniczym, chorobami reumatoidalnymi. Poznaj jej objawy i dowiedz się, jak przebiega diagnoza łuszczycy.

Jakie są objawy łuszczycy?

Objawy łuszczycy dotyczące skóry i paznokci mogą wyglądać podobnie do objawów towarzyszących innym chorobom np. grzybicy, AZS. Ponadto do najczęstszych objawów zaliczamy m.in.:

• skórne: srebrzyste złuszczanie na rumieniowym podłożu skóry, również w okolicy owłosionej skóry głowy; krostki suche lub wysiękowe, często z towarzyszącym rumieniem, cienka skóra,
  • stawowe: obrzęki, bóle stawów,
  • objaw plamy olejowej lub naparstkowania na paznokciach (niewielkich wklęśnięć na płytce), a także parakeratoza, czyli nieprawidłowo przyspieszony proces złuszczania naskórka pod płytką paznokciową.

Jak diagnozuje się łuszczycę?

Aby mieć pewność, z jaką chorobą mamy do czynienia oraz jaką terapię przyjąć w opiece nad skórą i paznokciami klienta, należy przeprowadzić szczegółowy wywiad. Jeśli wcześniej żadne choroby nie zostały zdiagnozowane, należy wykonać badanie laboratoryjne, które potwierdzi, z jaką chorobą mamy do czynienia. W Gabinecie Podologicznym Katarzyna Miaz wykonasz badanie mikrobiologiczne (w kierunku bakterii), mykologiczne (w kierunku grzybów) oraz genetyczne w kierunku łuszczycy.

Badanie w kierunku łuszczycy to badanie genetyczne, przeprowadzane za pomocą wymazu z wewnętrznej strony policzka. W trakcie wymazu pobierane są komórki nabłonkowe, które przekazywane są do laboratorium genetycznego. Tam z materiału izoluje się DNA pacjenta, które wykorzystuje się do wykonania łańcuchowej reakcji polimerazy (PCR) i umożliwia wykrycie obecności lub braku mutacji związanych z konkretnymi chorobami o podłożu genetycznym, w tym przypadku łuszczycy. U ponad 80% chorujących na łuszczycę przed 50 rokiem życia, badanie wykrywa obecność antygenu HLA-Cw6, który jest tzw. markerem dla tej jednostki chorobowej. U osób dorosłych powyżej 50. roku życia częściej notuje się obecność antygenów HLA-B44 i HLA-Cw4.

Jak przygotować się do badania w kierunku łuszczycy?

Przed badaniem należy być na czczo. Ponadto przez co najmniej 2 godziny przed pobraniem wymazu w celu przeprowadzenia badania genetycznego klient nie powinien pić płynów, myć zębów, używać płynów do płukania jamy ustnej ani żuć gumy. Wskazane jest również przepłukanie jamy ustnej przegotowaną wodą na 2 godziny przed pobraniem materiału. Podczas badania w jamie ustnej klienta nie powinny znajdować się żadne ciała obce tj. kolczyki.

wymaz