Dlaczego nie wolno bagatelizować problemu wrastającego paznokcia?

Zwykle zaczyna się od zaczerwieniania w okolicy krawędzi paznokcia i nieznacznego dyskomfortu, odczuwanego podczas uciskania opuszka palca. Wraz z upływem czasu ból jednak narasta, a zmiany coraz bardziej zaczynają utrudniać codzienne funkcjonowanie. Mowa o wrastającym paznokciu, czyli schorzeniu, które polega na nieprawidłowym wzroście płytki paznokcia, czego konsekwencją jest wrzynanie się jej w tkanki. Wrastający paznokieć nie jest wyłącznie problemem natury estetycznej. Nieleczenie tego schorzenia może nieść poważne problemy zdrowotne.

Z jakich powodów nie należy lekceważyć leczenia wrastającego paznokcia?

Podjęcie leczenia wrastającego paznokcia to przede wszystkim sposób na zniwelowanie dyskomfortu oraz wyeliminowanie nieestetycznych zmian. W przypadku tego schorzenia najlepszym rozwiązaniem jest konsultacja podologiczna. Specjalista w pierwszej kolejności złagodzi ból, a następnie dobierze odpowiednią terapię. Dlaczego specjalistyczne leczenie paznokcia wrośniętego jest ważne? Szybka reakcja pozwala zatrzymać rozwój stanu zapalnego, którego zlekceważenie, może okazać się szczególnie dotkliwe.

Nieleczenie zmian może skutkować powstaniem ziarniny. Ziarnina to tkanka łączna, która oddziela zdrowe tkanki palca od wrastającego paznokcia. Ze względu na to, że jest mocno ukrwiona, pod wpływem jej ucisku lub urazu odczuwa się silny ból. Rana może również krwawić. Pierwszą konsekwencją zaniedbań w leczeniu wrastającego paznokcia jest zatem nieustanne cierpienie Pacjenta i codzienny dyskomfort. Warto też pamiętać, że im później rozpocznie się leczenie, tym dłużej będzie ono trwało.

Utrzymujący się stan zapalny może doprowadzić również do zakażeń bakteryjnych i grzybiczych. Jednym ze skutków zakażenia bakteryjnego może być zanokcica. Do jej objawów zaliczyć można obrzęk i silne zaczerwienienie, łuszczenie się skóry, a także powstawanie ropni. Zmianom tym, tak samo, jak w przypadku ziarniny, towarzyszy silny ból podczas wykonywania zwykłych, codziennych czynności. Konsekwencją zaniedbań w leczeniu zaawansowanych zmian, będących efektem wrastającego w tkanki paznokcia, w skrajnych przypadkach może być również martwica kości palucha.