Jak powstają odciski?

Odciski na stopach są problemem, który sprawia naprawdę duży dyskomfort przy chodzeniu. Zazwyczaj zajmują one niewielką powierzchnię, jednak ze względu na ich lokalizację każdy krok sprawia ból. Mogą powstać na podeszwach stóp, między palcami, na opuszkach palców, wałach paznokciowych, a nawet pod paznokciami. Odciski, nazywane również nagniotkami, są niewielkimi obszarami zgrubiałej skóry, powstałymi poprzez długotrwałego ucisku lub tarcia. Są one powodem zagęszczenia włókien kolagenowych i przyspieszenia procesu dojrzewania spłaszczonych komórek rogowych.

Jakie są rodzaje odcisków i jak je leczyć?

Odciski można podzielić na twarde oraz miękkie. Odciski twarde wystają delikatnie ponad powierzchnię skóry. Są niewielkie, okrągłe, błyszczące i mają bladożółty kolor. Po ich uciśnięciu pojawia się ostry ból – jest to spowodowane ich korzeniem, który wrasta w tkanki miękkie. Miękkie odciski są giętkie i nie mają stwardniałego środka, ale również powodują dolegliwości bólowe. Jak już wspomniano, odciski powstają poprzez długotrwały nacisk lub tarcie.

Najczęściej powodem powstawania odcisków jest niewygodne, ciasne obuwie. Szczególnie narażone na powstawanie nagniotków są osoby z deformacjami stóp, wadami postawy, płaskostopiem lub modzelami. Czynnikiem ryzyka jest również nieprawidłowy chód, otyłość, długotrwałe przebywanie w pozycji stojącej i intensywne uprawianie sportu. Wraz z wiekiem może zwiększać się podatność na powstawanie odcisków.

Aby pozbyć się odcisków, najlepiej udać się do gabinetu podologicznego. Dzięki temu problem zostanie trafnie zdiagnozowany, co pozwoli na dobranie odpowiedniego sposobu na usunięcie problemu. Najczęściej odciski usuwa się za pomocą sterylnego skalpela, dłutka oraz frezarki. Po zabiegu może zostać założony specjalny opatrunek lub odciążenie. Aby zapobiec powstawaniu odcisków, warto nosić dobrze dopasowane, wygodne obuwie oraz dbać o odpowiedni stan skóry na stopach.