Co jest przyczyną pękania pięt i jak temu zapobiec?

Stopy są częścią ciała szczególnie narażoną na różnego rodzaju otarcia i odciski. Z tego też powodu skóra na nich jest znacznie grubsza niż na pozostałych częściach ciała. Niestety w sytuacji, kiedy skóra na piętach pęka, może dość do zanieczyszczenia powstałych szczelin, a w konsekwencji do infekcji. Na początku na skórze pięt mogą pojawić się szczeliny, które nieleczone przeradzają się w większe pęknięcia, sprawiające dyskomfort i ból podczas stania czy chodzenia.

Jakie są najczęściej występujące przyczyny pękania pięt?

Najczęściej występującym powodem pękania pięt jest sucha skóra na stopach. Stopy pozbawione są gruczołów łojowych, które mogłyby natłuszczać i uelastyczniać skórę. Ze względu na grubość skóry na piętach konieczne jest regularne umiejętne złuszczanie naskórka i nawilżanie skóry. Pękanie skóry na piętach może być spowodowane również przez nadwagę, długotrwałe stanie, noszenie za ciasnych butów, grzybica, obciążenia genetyczne lub wady postawy. Jeżeli skóra na piętach zaczyna pękać, najlepiej jak najszybciej udać się do podologa, który obejrzy stopy i zaleci odpowiednie postępowanie.

Do pękania pięt mogą doprowadzić także nawarstwiające się odciski, spowodowane noszeniem niewygodnego obuwia lub uszkodzeniem skóry. Brak niektórych witamin oraz mikroelementów również może mieć wpływ na powstawanie pęknięć na piętach. Pękanie może być także spowodowane chorobami skóry, stosowaniem za silnych środków myjących i za mocne złuszczanie naskórka. Urazy na stopach są szczególnie groźne dla osób zmagających się z cukrzycą.

Jak zapobiegać pękaniu pięt?

Najważniejszym elementem działań prewencyjnych w przypadku pękających pięt jest odpowiednie nawilżanie. Odpowiednio dobrane kosmetyki powinno się stosować codziennie. Ogromnie ważne jest również prawidłowe usuwanie zrogowaciałego naskórka. Bardzo ważne jest, aby nie robić tego zbyt mocno, ponieważ da to całkowicie odwrotny efekt. Jeżeli jednak na stopach pojawią się jakiekolwiek niepokojące zmiany, warto jak najszybciej skonsultować je z podologiem. Leczenie ich na własną rękę może doprowadzić do pogorszenia się sytuacji.